Ce și cum mănânci ca să-ți menții sănătatea și greutatea? Combinarea corectă a alimentelor

Combinarea corectă a alimentelor este unul din elementele-cheie în păstrarea sănătății. De aceea, este ideal să mănânci „cu mintea”, nu „cu ochii”, adică să nu alegi după pofte, ci să gândești asocierile din farfurie pentru a-ți asigura necesarul de nutrienți și totodată o digestie sănătoasă. Dar cum faci asta? Îți explică experții în nutriție ai clinicii Medikali.

 img
 img
 img

Ești în cele mai bune mâini, încă de la prima vizită

Investigații complexe, experiență simplificată pentru tine

Te ajutăm să înțelegi ce se întâmplă și să simți că starea ta de sănătate se va îmbunătăți de acum încolo. Ai alături o echipă de specialiști preocupați să înțeleagă istoricul tău medical și pregătiți să recomande investigațiile și procedurile necesare pentru obținerea celui mai sigur rezultat.

Expertiză și inovație

Medicina este un domeniu ce evoluează constant, așa că medicii noștri sunt conectați la cele mai noi studii clinice, tehnologii medicale și tratamente inovatoare. Poți fi sigur că beneficiezi de cea mai bună îngrijire posibilă, la standarde internaționale.

Abordare integrată, multidisciplinară

Ascultăm, înțelegem și lucrăm în echipă. Doar așa ne putem asigură că niciun detaliu nu este scăpat din vedere și că planul medical pe care îl elaborăm țintește cu precizie problema ta specifică. Medicii noștri participă la consultații profesionale în cadrul departamentului, dar colaborează și cu ceilalți specialiști implicați în dosarul tău medical.

Grupe de alimente

Punctul de pornire în alcătuirea unei diete sănătoase, bazată pe combinarea corectă a alimentelor, este cunoașterea grupelor alimentare. Acestea sunt cinci la număr:

1. Fructe (inclusiv sucuri de fructe).
2. Legume și leguminoase.
3.
Cereale - integrale (bob întreg) și rafinate (doar miezul bobului).
4.
Proteine (carne, nuci și alte semințe, soia).
5.
Lactate (lapte, iaurt, kefir, brânză etc.)

Din prima grupă este recomandat consumul fructelor (proaspete, uscate sau congelate) și mai puțin al sucurilor de fructe, care reprezintă un concentrat - într-un pahar de suc ai mai multe fructe, așadar, un aport caloric ridicat.

Leguminoasele, incluse în cea de-a doua grupă, sunt considerate proteine vegetale și sunt importante mai ales în dietele vegane și vegetariene, ca înlocuitor al proteinei de origine animală.

Din cea de-a treia grupă, sunt sănătoase și recomandate pentru consum cerealele integrale, care sunt bogate în fibre, vitamine, minerale și acizi grași esențiali și au un indice glicemic scăzut, pe când cele rafinate (pâine albă și alte produse de panificație din făină albă, paste, orez alb) nu sunt recomandate, pentru că sunt sărace în nutrienți și au un indice glicemic ridicat.

Proteinele, care formează cea de-a patra grupă, trebuie consumate cu moderație. Iar din cea de-a cincea grupă, recomandarea este să alegem lactate cu conținut redus de grăsimi.

Combinarea corectă a alimentelor

Alimentele se metabolizează diferit - au timp de digestie diferit, necesită enzime diferite pentru a fi descompuse -, de aceea, de combinarea corectă a alimentelor depinde confortul nostru digestiv, greutatea corporală și, per total, sănătatea noastră.

Un aliment cu digestie lentă și unul cu digestie rapidă nu pot fi metabolizate corect, dacă sunt ingerate simultan, și se va crea la un „ambuteiaj” digestiv soldat cu balonare, crampe, flatulență. Necorectând, ci perpetuând acest comportament - asocierile alimentare incorecte -, putem dezvolta afecțiuni digestive.

Cele mai importante reguli care trebuie respectate pentru combinarea corectă a alimentelor:

  • Fructele trebuie consumate numai pe stomacul gol - înainte de masă, nu după masă, pentru a nu fermenta în stomac. Ideal este să nu le combini între ele.
  • Legumele care conțin amidon (cartofi, orez, porumb, fasole, mazăre) trebuie consumate fără asociere sau cel mult în combinație cu legume fără amidon: cele cu frunze verzi (salate, varză), ciuperci, rădăcinoase (țelină, ridichi, morcovi), fasole verde, broccoli, conopidă sau sparanghel, roșii, ardei, castraveți, ceapă, praz și usturoi.
  • Proteinele (carne - inclusiv pește, ouă, lactate) fac echipă bună cu legumele fără amidon.

Ce se întâmplă dacă respecți combinarea corectă a alimentelor

Combinarea corectă a alimentelor vine cu o serie de beneficii, dacă este respectată pe termen lung - ideal, transformată în stil de viață:

  • pierderea kilogramelor în plus și obținerea siluetei dorite;
  • creșterea nivelului de energie;
  • o digestie îmbunătățită;
  • îmbunătățirea stării de sănătate;
  • prevenirea bolilor digestive și a altor afecțiuni.

Combinații alimentare de evitat

O serie de combinații alimentare sunt de evitat, pentru că deși sunt extrem de gustoase, nu sunt deloc sănătoase:

  • Fructele cu orice alte alimente. Fructele au digestie rapidă, iar dacă sunt consumate în combinație cu alte alimente sau imediat după ele și „stau la coadă” pentru a fi procesate, fermentează în stomac, ducând la balonare, crampe, flatulență.
  • Carne + cartofi, paste sau pâine. Acestea trebuie consumate separat, pentru că au timpi de digestie diferiți. Ca alternativă, friptura merge de minune cu o salată.
  • Brânză cu roșii. Este o combinație înalt calorică. Brânza trebuie consumată rar și în cantități foarte mici.
  • Omletă cu brânză sau bacon. Este o bombă proteică, greu de digerat.
  • Desert + vin sau altă băutură alcoolică. Conținutul de zaharuri din cele două duc la creșterea glicemiei.

Cum te pot ajuta nutriționiștii Clinicii Medikali

Nu toți avem răbdare și timp să deprindem combinarea corectă a alimentelor din diferite grupe alimentare, dar asta nu înseamnă că nu putem avea o dietă sănătoasă.

Specialiștii în nutriție și dietetică ai Clinicii Medikali din Sectorul 3, București, au experiența necesară pentru a crea diete care să respecte principiile alimentare sănătoase. În plus, ținând cont de stilul nostru de viață și de tulburările sau afecțiunile de care suferim - dacă acestea există -, ei pot adapta regimul alimentar pentru a servi mai multor scopuri: scădere în greutate, îmbunătățirea digestiei, ameliorarea simptomelor afecțiunii cu care am fost diagnosticați ori prevenirea unei afecțiuni la care analizele arată că suntem predispuși.

Experții Medikali sunt la o programare distanță. Poți apela la ei pentru a-ți îmbunătăți starea de sănătate printr-o alimentație corectă.

Alte 3 sfaturi de alimentație foarte importante

Cea mai mare greșeală pe care o facem mulți dintre noi este masa „completă”, cu trei feluri de mâncare - ciorbă sau supă, felul 2 și desert. Puțin probabil ca cele trei feluri să fie concepute prin combinarea corectă a alimentelor; în plus, vorbim despre o cantitate de multe ori peste necesarul nutrițional și energetic al organismului. Ideal este că consumăm un singur fel de mâncare la o masă.

Mesele regulate, la ore fixe, ajută la „educarea” sistemului digestiv și la prevenirea unor afecțiuni intestinale. Este foarte important să ne alcătuim un program de masă și ne ținem de el.

Evitarea exceselor este la fel de importantă precum combinarea corectă a alimentelor, în păstrarea sănătății. Nu e un capăt de țară dacă mâncăm o prăjitură în plus la o zi de naștere, dar trebuie să fie o excepție, nu un obicei care se repetă frecvent.

Pentru și mai multe informații, sfaturi pentru o alimentație sănătoasă și recomandări pentru combinarea corectă a alimentelor, te așteptăm la Clinica Medikali din Sectorul 3, București. Apelează la experții noștri în nutriție pentru planuri alimentare personalizate, menite să te aducă în cea mai bună formă și să te ajute să-ți păstrezi sănătatea! Programează-te online, simplu și rapid, sau sună la call center-ul Medikali.

Surse

https://www.usda.gov/media/blog/2017/09/26/back-basics-all-about-myplate-food-groups

https://www.msdmanuals.com/home/disorders-of-nutrition/overview-of-nutrition/carbohydrates,-proteins,-and-fats

https://www.healthline.com/nutrition/food-combining#TOC_TITLE_HDR_4